Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/enchokoholicsbekendelser.dk/public_html/wp-content/plugins/fresh-custom-code/bootstrap/pluginClass.php on line 65
Efterårsferie til Berlin med 23 grader,uforudset angst og Tropical Island - En Chokoholic´s Bekendelser
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/enchokoholicsbekendelser.dk/public_html/wp-content/plugins/fresh-custom-code/bootstrap/pluginClass.php on line 116

Efterårsferie til Berlin med 23 grader,uforudset angst og Tropical Island

I år havde vi lavet en aftale med et vennepar om at holde efterårsferie sammen. Det er et par vi har rejst/været på ferie med flere gange og som vi kender rigtig godt. Vores børn er jævnaldrene og både voksne og børn har det godt i hinandens selskab. Vi har før været ved Weissenhauser sammen, hvilket også er et fantastisk sted for børnefamilier, men i år havde vi lyst til at prøve noget nyt. Vi har tidligere set på Tropical Island 1 time syd for Berlin og det skulle så være nu, vi gav det et besøg. Da Tropical er noget dyrere end weissenhauser, havde vi hjemmefra valgt at sige vi lavede en kombineret ferie med både lidt vandland i Tropical og lidt storby-ferie i Berlin. Jeg har ikke været i Berlin siden 10. klasse og Carsten vist aldrig. Vores vennepar havde til gengæld været der 4 gange før denne tur og er ret vilde med Berlin.

Vi tog afsted mandag morgen kl. 08.30 d. 16. okt. Næsten lige efter min store tøse-fødselsdag. Vi var først kommet i seng kl. 05 om morgenen søndag og sov næsten helt til middag. Op og spise morgenmad med overnattende gæster og efter de var taget hjem, stod den på oprydning og rengøring efter festen. Maja og Merle kom også hjem fra farmor om eftermiddagen og om aftenen fik vi pakket til Berliner turen.

Derfor var vi også meget trætte mandag morgen da vi kørte mod Berlin. Vi kom desværre ind i en kø og turen til Berlin kom næsten til at vare 10 timer. Vi ankom kl. ca 18. og tjekkede ind og mødtes med  vores venner, som havde taget turen fra sjælland. Vi tog en hurtig Døner-kebap en spytklat fra hotellet og så var planen, at vi ville et hurtigt smut ind mod helt centrale Berlin med U-bahnen.

Det kom vi dog ikke, da Maja pludselig reagerede meget voldsomt, da hun så vi skulle med tog. En situation vi slet ikke havde set komme. Maja var decideret panikslagen over, at skulle med toget. Der var ikke noget vi kunne stille op, hverken Carsten, Lotte eller jeg kunne overtale Maja til at stige ombord på toget. En angst der formentlig er udløst af, at hun i sommerferien på en tur til Tivoli, havde overskredet hendes egne grænser ved en af forlystelserne. Maja har altid været en “vild” pige på den måde, at det ikke kan blive vildt nok til hende. Men jeg tror hun fik et mindre chok ved en vild forlystelse, som tog pusten fra hende og siden dengang, har hun ikke turde prøve særlig mange ting i Tivoli eller Friheden, hvor vi også har været efterfølgende. Men at køre i tog, havde vi slet ikke tænkt over, kunne være en udfordring for hende. Vi blev enige om at tage tilbage til hotellet og hyggede der i stedet. Vi aftalte at vi næste morgen måtte tage en god snak med Maja og prøve igen.

Det var virkelige en udfordring for Carsten og jeg at få snakket Maja til ro og overbevise hende om at tog ikke var vildt og slet ikke farligt. Men efter en lang snak og en tårevædet mor (læs mig), over at skulle presse min datter ind i et tog, hun slet ikke ville, kom vi alle med  toget og Maja fandt ud af, at det ikke var farligt og vildt, og hun slappede mere og mere af for hver togtur. Hun sagde sågar: “Tak for at I tog mig med på toget”.  De første 2 ture sad hun med en pose oppe ved munden, fordi hun var så bange, at hun troede hun skulle kaste op. Jeg prøvede at få hende til at lave åndedrætsøvelser, hvilket jeg tror hjalp en smule. (temmelig dobbeltmoralsk, da jeg selv sad og havde hjertebanken) Pyh ha ikke sjovt for nogen. Men vi blev enige om at gøre sådan, som vi gjorde af flere årsager. Hvis vi ikke skulle tage U-bahn, ville det være busser vi skulle med rundt, som vi så først skulle finde ud af hvor og hvordan gik, eller vi skulle køre med Taxa, hvilket ville blive alt for dyrt. Og hendes angst ville måske ligge og ulme og ikke gå over af sig selv, så hun skulle “op på hesten” igen før eller siden, for at få hendes angst kureret. Billedet nedenunder er taget på en af de ture, hvor hun kunne slappe af og ikke behøvede at sidde ved siden af mig eller Carsten.

Vi kom rundt i Berlin den dag i det flotteste efterårsvejr, der allermest mindende om en sommerdag med 23 grader. Men jeg var stadig træt, havde sovet elendigt på hotellet og alle mine fødselsdags indtryk var slet ikke bearbejdet og nu episoden med Maja, drænede mig også fuldstændig. Jeg følte lidt, jeg rendte rundt som en zombie på den første dag i Berlin. Vi fik gået 10 km og børnene tog gåturene rigtig godt. Vi fik set Brandenburgertour, gik forbi tjekpoint charlie, mindespladsen for de dræbte jøder, var i Rittersport butikken og spiste aftensmad på en kendt Pizzakæde i Berlin, der hedder Vapiano. Rigtig hyggeligt og fedt indrettet sted og meget lækker mad. Vi kom tilbage på hotellet og hyggede med chokolade og vin.

Næste formmiddag tog vi til Tropical Island. Et FANTASTISK vandland. Jeg er ellers ikke nogen vandhund. Hundefryser altid i en svømmehal, men dette sted, kan jeg altid lokkes med til igen. WOW et fedt sted. Der var varmt. Og det bedste af det hele: vandet var også varmt!!!! Og alt var bare tip top i orden. Det er et kæmpe sted, et af verdens største bygninger og der var fede pools, rutchebaner, restauranter, luftballoner, legeland, scene, regnskov, levende flamingoer og udendørsvandland med OPVARMET vand, så vi badede udenfor og det var slut oktober! Men fornøjelsen er heller ikke gratis. En familie som os brugte 2000 kr sådan en dag. 1150 kr for indgang og 800 kr for mad og drikkevarer en hel dag. Vandlandet lukker først kl. 24.

Vi kom sent hjem og op igen til Berlin igen om torsdagen. Endnu en dag, hvor jeg følte mig træt. Vi startede med at tage ind til Alexanderplatz og gik derfra hen til unter den linden. Spiste sen frokost på samme restaurant som om tirsdagen og tog tidligt hjem, da børnene var ret trætte. Merle og jeg blev på hotelværelset resten af dagen, men de andre tog kun et hvil på hotellet på en god times tid og gik så ud for at shoppe lidt indtil butikkerne lukkede. Vi hyggede igen på hotelværelserne med slik, øl og asti.

Næste dag tog vi hjem efter morgenmaden, vi skulle hjem til et stramt weekend program med guldbryllupsfest lørdag og fødselsdag i Sørvad søndag, og havde derfor brug for bare at komme hjem, så vi kunne holde fredag aften derhjemme i sofaen.

Det var en rigtig dejlig ferie, selvom jeg godt kunne have ønsket mig noget energi og overskud. Selvom pigerne klarede det godt med at gå en del, så er Carsten og jeg enige om at vi godt kan vente med en ny storby ferie et par år endnu, da det er meget trættende for børnene at gå rundt og de vil få meget mere ud af det, når de bliver større.